Flow-tilaa kutsutaan usein myös “virtaustilaksi.” Kyseessä on psykologinen tila, jossa ihminen pystyy keskittymään ja uppoutumaan tekemäänsä toimintaan täysin. Käsite popularisoitiin unkarilais-amerikkalaisen psykologi Mihály Csíkszentmihályin toimesta.
Flow-tilassa oleva ihminen kokee intensiivistä keskittymistä, jolloin myös aika tuntuu kuluvan nopeasti eivätkä ulkopuoliset häiriöt tule huomatuiksi.
Moni pääsee hyvään flow-tilaan töitä tehdessään, mutta mahdollisuudet eivät rajoitu siihen. Pelaamisen kaltaiset harrastukset ovat omiaan pitämään pelaajan keskittymistä yllä jopa tuntikausia.
Tämän vuoksi on hyvä, että esimerkiksi monilla uusilla nettikasinoilla on mahdollisuus asettaa itselleen aikarajoituksia tai muistutuksia, jolloin myös rahapelaaminen pysyy kontrollissa.
Flow-tilan keskeisiä piirteitä
Ihminen on täysin uppoutunut tehtäväänsä ja keskittyy siihen intensiivisesti huomioimatta ulkopuolisia häiriöitä.
Tehtävällä ja toiminnalla on tavallisesti myös selkeästi määritelty tavoite. Henkilö tietää tarkalleen, mitä hänen tulee saavuttaa.
Nettikasinolla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kierrätysvaatimusten täyttämistä ennen voittojen kotiuttamista – satunnaisuuteen perustuvien pelien kohdalla tavoitteellisuuden merkitys on nimittäin hieman häilyvä.
Tehtävän tulisi olla sopivasti haastava suhteessa henkilön taitoihin.
Liian helppo tehtävä voi tuntua tylsältä ja liian haastava voi aiheuttaa ahdistusta.
Välitön palaute ja menetetty ajantaju kuuluvat myös flow-tilaan.
Tehtävän parissa käytetyt tunnit voivat tuntua minuuteilta tai toisin päin.
Henkilö kuitenkin kokee hallitsevansa tilannetta ja tehtävää sen sijaan, että olisi ulkoisten tekijöiden armoilla. Hän voi silti hetkellisesti unohtaa itsensä ja ympäristönsä.
Flow-tilan saavuttaminen
Flow-tilan saavuttaminen voi olla hyvinkin henkilö- ja tapauskohtaista, eikä sitä varsinaisesti voi pakottaa.
Olosuhteista voi kuitenkin pyrkiä luomaan sellaiset, joissa flow-tilan saavuttaminen on todennäköisempää ja helpompaa.
Näin edistät flow-tilan saavuttamista:
- Valitse tehtävä, joka on haastava muttei ylivoimainen suhteessa taitoihisi
- Määrittele tehtävälle selkeät ja saavutettavissa olevat tavoitteet
- Minimoi häiriötekijät luomalla ympäristö, jossa voit keskittyä tehtävään
- Pyri saamaan jatkuvaa palautetta suorituksestasi, jotta voit tarvittaessa säätää toimintaasi
- Valitse tehtäviä, jotka ovat sinulle merkityksellisiä ja motivoivia
Aina kaikki listatut asiat eivät kuitenkaan ole realistisesti saavutettavissa. Harva esimerkiksi voi aina täysin valita työtehtäviään, mutta pystyy silti saavuttamaan flow-tilan tehdessään hänelle osoitettua tehtävää.
Millaisissa tilanteissa virtausta voi kokea?
Periaatteessa flow-tilan voi saavuttaa monenlaisissa tilanteissa, kunhan ihminen on uppoutunut ja täysin keskittynyt toimintaansa – oli kyse sitten työstä, urheilusta, taiteesta tai arkipäivän tehtävistä.
Yleisin esimerkki lienee kirjoittaessa saavutettu flow-tila.
Luovaa työtä tekevä ylipäätään voi helposti uppoutua luomisprosessiin, oli kyseessä sitten juuri kirjoittaminen tai esimerkiksi maalaaminen tai säveltäminen.
Myös ohjelmoidessa koodarit voivat kokea flow-tilan keskittyessään ratkaisemaan ongelmia tai kirjoittamaan koodia.
Tieteellistä tutkimusta tekevät voivat syventyä täysin tutkimusongelmiin ja kokeellisiin töihin.
Video- ja lautapelien pelaajat voivat saavuttaa flow-tilan uppoutuessaan peliin ja sen strategioihin.
Tämä on mahdollista kaiken tyyppisten pelien kohdalla, olivat kyseessä sitten pitkäjänteisyyttä vaativat fantasiapelit tai esimerkiksi pikakasino 10e panoksella.
Käsitteen historiaa
Unkarilais-amerikkalainen Mihály Csíkszentmihályi määritteli virtauskokemuksen akateemisesti jo vuonna 1977.
Hänen mukaansa ihminen on onnellisimmillaan ollessaan flow’n aikana hallinnassa todellisuuskuvansa järjestyksestä.
Flow-kokemuksessa sisään tuleva informaatio ja ihmisen (“minän”) omat tavoitteet kohtaavat, jolloin minän järjestys on monimuotoisempi ja tämän seurauksena myös kohdennetumpi.
Kaikki ihmisen energia on ohjattu tavoitteiden saavuttamiseen ja muu turha katoaa sen ympäriltä.
Flow-tilassa ihmisen suorituskyky onkin huipussaan, jolloin myös oppiminen ja uusien taitojen omaksuminen on tehostunutta.
Se yhdistetään monesti tyytyväisyyteen ja onnellisuuteen, koska toimintaan uppoutuminen tuottaa iloa ja merkityksellisyyden tunnetta.
Miten tilaa voi ylläpitää?
Kun flow-tilan on saavuttanut, sen katkeaminen saattaa turhauttaa.
On todettu, että ihmisellä voi kestää jopa 23 minuuttia uudelleen keskittymiseen, kun keskittyminen on kerran herpaantunut.
Tilan säilymistä voi koittaa edesauttaa itse esimerkiksi poistamalla ympäristön häiriötekijöitä.
Esimerkiksi melua vaimentavat kuulokkeet voivat auttaa tässä, ellei tehtävää ole mahdollista tehdä täysin hiljaisessa tilassa.
Siisti ja järjestelmällinen työtila voi myös tukea keskittymistä, samoin kuin ergonomisesti mukava työympäristö.
Teknologisia häiriöitä voi minimoida kytkemällä puhelimen ja tietokoneen ilmoitukset, jotka eivät ole välttämättömiä.
Olemassa on myös lukuisia sovelluksia, jotka estävät pääsyn häiritseville verkkosivuille tai muihin sovelluksiin tietyksi ajaksi.
Joillekin on hyötyä myös Pomodoro-tekniikasta, jossa työskennellään keskeytyksettä ennalta määritelty aika, kuten 25 minuuttia, ja pidetään sitten lyhyt tauko. Toisilla tämä taas väistämättä katkaisee flow-tilan ei-toivotulla tavalla.
Yhteenveto
Flow on monelle tavoiteltu ja toivottu tila, jonka avulla tehtävät viedään tehokkaasti ja täydellä uppoutumisella päätökseen.
Tilaan saattaa päätyä ikään kuin vahingossa, kun tehtävä on tarpeeksi kiinnostava: esimerkiksi luovaa työtä tehdessä tai erilaisia kiinnostavia pelejä pelatessa keskittyminen pysyy helposti yllä.
Toisaalta itselleen voi myös rakentaa otollisimmat olosuhteet flow-tilan saavuttamiseen. Tämä voi tarkoittaa eri ihmisillä eri asioita, sillä toiset tarvitsevat ehdottomasti hiljaisen tilan kun taas toisilla taustamelu häivyttyy täyden keskittymisen aikana kokonaan.